سطرهای سفید

فیروزه‌خانه‌ای نذر حضرت هشتم

سطرهای سفید

فیروزه‌خانه‌ای نذر حضرت هشتم

سطرهای سفید

کافی‎ست نگاهی به سطرهایم بیندازی
تا روسفید شوند و
بال در بیاورند.

حتی شاید
روی گنبدت بنشینند و
- کبوترانه -
سلامم را به تو برسانند... .
____________________________________

کانال تلگرام سطرهای سفید:
https://telegram.me/satrhayesefid8

من آدم رکی هستم!

شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲ ب.ظ

می‌گویند من آدمِ رکی هستم؛ اخلاقی که خودم با آن راحت هستم و بقیه را نا راحت می‌کند.

این را این‌روزها از چندنفر از نزدیک‌ترین آدم‌های دوروبرم شنیده‌ام. از من رنجیده‌اند، به‌خاطر آن‌که ترجیحِ خودم را بی‌ملاحظه به آن‌ها گفته‌ام یا درخواستی را از آن‌ها رد کرده‌ام.

راستش این اخلاقی نیست که من سعی کرده باشم داشته باشم؛ یک‌جورهایی ذاتیِ من است. شاید اگر از من بپرسند دوست داری آدم رکی باشی، جوابم به‌قطع مثبت نباشد. چون پیشینۀ ذهنی‌ غالب مردم از آدم‌های رک، آدم‌هایی نامهربان، بی‌ادب، جسور و خودخواه است. نمی‌دانم، شاید من هم مجموع این ویژگی‌ها را با هم داشته باشم. اما این رفتار همین‌که دارم خودم را می‌روم، در من اتفاق می‌افتد. پس جلویش را نمی‌گیرم.

من با آدم‌های رک خیلی راحت‌تر تعامل می‌کنم، تا آدم‌های معذور و اهل رودربایستی. همیشه نگرانم در ارتباط با آدم‌های دستۀ دوم؛ انگار که تکلیفم با آن‌ها روشن نیست، که وقتی می‌گویند دیگر کیک میل ندارند، یعنی واقعاً میل ندارند و تو می‌توانی بقیۀ کیک را یک‌جا بخوری، یا فقط دارند ادب به خرج می‌دهند و می‌خواهند تو سه بار دیگر اصرار کنی! نمی‌دانم وقتی در یک مهمانی می‌گویم می‌توانم بروم در اتاق و نماز بخوانم، و میزبان خیلی تصنعی سعی می‌کند عادی باشد و می‌گوید «آره آره حتماً»، واقعاً اشکالی نداشته آن تل لباس‌های به‌هم‌ریخته در گوشۀ اتاق را ببینم و استکانی که تفاله‌های چای ته آن خشکیده است!؟

به نظرم سختیِ ماجرا این‌جاست که این دو دسته، هرکدام آدم‌های مقابلشان را هم‌آهنگ خودشان فرض می‌کنند؛ یعنی من فکر می‌کنم طرفم هم به اندازۀ خودم صریح است و از اظهار نظری خلاف میل من، ابایی ندارد. از طرف دیگر، آن آدم معذور هم با خودش فکر می‌کند حتماً طرف مثل خودش است و اگرخلاف میلش چیزی بگوید، ناراحت می‌شود!

به گمانم آدم باید بتواند با خیال راحت «خودش» باشد. اگر این را در مورد آدم‌های اطرافمان هم در نظر بگیریم، احتمالاً از این‌که می‌خواهند انتخاب‌ها و تصمیم‌های خودشان را برای تنها زندگی خودشان داشته باشند، نمی‌رنجیم.

القصه، لزوماً به این ویژگی افتخار نمی‌کنم؛ اما #من_آدم_رکی_هستم و مشکلی هم با آن ندارم : )

 

 

۹۵/۱۱/۱۶
الـ ه ـام 8

نظرات  (۱۰)

منم رک هستم و دقیقا این چیزهایی که شما نوشتی را درک میکنم
اما جامعه آدم را به سمت منفعل شدن پیش میبره 
یعنی ظاهر سازی و نفاق ارزشِ و این که هیچ عکس العملی نشون ندی به طرف...
پاسخ:
دقیقاً...
دقیقاً...
سلام علیکم
معمولا تجربه ثابت کرده که خیلی ها دوست دارند دروغ بشنوند تا حرف رک یا سرکاربمانند تا این که جواب قطعی را بشنوند
عاقبتتون بخیر بحق حضرت زهرا سلام الله علیها
پاسخ:
سلام
همینطوره... بله...
تشکر

اگر مسلمونیم و قرار ه دین حرف بزنه تو زندگی های ما پس این جمله معنای خودش رو از دست می ده که "من آدم رکی هستم و مشکلی هم باهاش ندارم". باید دید دین چی می گه در این باره و بر اساس همون هم رفتار درست رو انتخاب کرد و انجام داد. مثلا اینکه کسی بگه من آدم عصبی ای هستم و با این شرایط خیلی هم راحتم طبعا از نظر اسلام مورد قبول نیست.

به نظر من اسلام با رک بودنی که باعث رنجش خاطر یا دلشکسته شدن کسی بشه اصلا میانه ای نداره مگر در خصوص حدود و دستورات دینی که تو اون با پدر و مادر هم تعارف نمی کنه. برای اسلام مهمه که ما با بقیه چه جور برخورد می کنیم. اینجور نیست که "من این م بقیه بیان با من هماهنگ بشن و نشدن هم مهم نیست به درک". این دریافت من ه از اولویت های دینی.

پاسخ:
قطعاََ هر رفتاری حدود و صغوری داره که رعایتش رو دین توصیه می‌کنه و سعی می‌کنیم عامل باشیمشون

تشکر 
۱۷ بهمن ۹۵ ، ۱۴:۰۲ نســــترن گلـــــزار
به نظر من رک بودن با آدم های مختلف متفاوته قطعا.یعنی من با دوست صمیمیم کاملا رکم و اون هم همینطور و اصلا تعارفی بین ما وجود نداره ولی این رک بودن رو مثلا با زن عموم ندارم.یا حتی این رک بودن به سن یا خیلی چیزای دیگه هم برمیگرده.به نظر من رک بودن رفتاری کاملا نسبیه . و تحت تاثیر خیلی چیزاس :)
البته بعضی ها هم خیلی قشنگ بلدن که چطوری رک باشن و حرفشونو چطوری رک بزنن تا طرف ناراحت نشه یا حرفشونو بپذیره یا هر چیزه دیگه....
پاسخ:
تا حدی قبول دارم حرفت رو. اما به نظرم به آدمی که در همۀ شرایط بالای 50درصد رفتارش صریحه، میشه گفت رک. کاملاً هم نسبی نمیتونه باشه.
خب من میخوام آدم رکی باشم
بی زحمت من و تو پیوندها درست کن
آدرس وبم و عوض کردم :)))))))))


تمرین کنیم با هم رک باشیم الهام :)))
پاسخ:
ای جان منی تو زهرا :))))
رو چشمام عزیزم!

۱۷ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۴۰ کمی خلوت گزیده!
به مثالات خندیدم! :))))
پاسخ:
والاااااااااا ;))
۱۷ بهمن ۹۵ ، ۰۰:۲۳ تبارک منصوری
این ویژگی تو،به نظرم توی ایران و بین مردم خودمون ویژگی چندان دلچسبی نیست چون ما کلا آدمهای تعارفی هستیم ...
این نتیجه رو هم از اونجایی گرفتم که توی فیلمهای خارجی و مستنداشون و کلا هر چیزی که سبک زندگیشون رو نشون میده،کاملا مشخص میکنه که اونا اصلا تعارفی نیستند و این رک بودن و راحت بودنشون خیلی متعارف و معموله...
و فکر میکنم اسلام هم تا این حد تعارف و رودربایستی رو قبول نداره و حتی حدیث داریم که اگه غذایی رو بهت تعارف کردن و تو دوست داشتی ولی تعارف کنی و بگی میل ندارم،دروغ به حساب میاد.
باید یاد بگیریم که به رفتارهای کاملا واقعی و به دور از تعارف و تظاهر به چشم یک ناهنجاری نگاه نکنیم... :)
پاسخ:
موافقم :)
میشه همینطور خیلی رک تشریف بیارین وبه من به سید محمد نامزدم تولدشو تبریک بگی؟
بیست اسفند تولدشه میخام براش هفتاد تا آرزوی خوب جمع کنم.
تا حالا همش سی تا جمع شده...
خوشحالمون میکنی اگ بیای
خییییلی خوشحالمون میکنی.
ممنونتم... 🌹
پاسخ:
انشالله که مبارک باشه :)
۱۶ بهمن ۹۵ ، ۲۳:۵۶ رامتین کریمی
این موردی که شما فرمودین به نظر نمیاد ربط زیادی به رک بودن داشته باشه!رک بودن رو نباید با رعایت "آداب معاشرت" اشتباه گرفت.شما آدم رکی باشید این حق شماست اما لطفا آداب معاشرت مربوط به هرچی و هرمکانی رو رعایت کنید.این خیلی بهتره.
پاسخ:
چون خواهش کردید، احتمالاً سعیم رو میکنم!
:)
پاسخ:
مگه مجبوری کامنت بذاری؟! :))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">