سطرهای سفید

فیروزه‌خانه‌ای نذر حضرت هشتم

سطرهای سفید

فیروزه‌خانه‌ای نذر حضرت هشتم

سطرهای سفید

کافی‎ست نگاهی به سطرهایم بیندازی
تا روسفید شوند و
بال در بیاورند.

حتی شاید
روی گنبدت بنشینند و
- کبوترانه -
سلامم را به تو برسانند... .
____________________________________

کانال تلگرام سطرهای سفید:
https://telegram.me/satrhayesefid8

سطر بیست و سوم رمضان 94

شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳ ق.ظ

بسم الله

هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمَى وَالْبَصِیرُ‌ أَفَلَا تَتَفَکَّرُ‌ونَ

آیا نابینا و بینا یکسان است؟ آیا تفکّر نمى‌کنید؟

انعام / 50

***

« ... این دعا رو برای پنج نفر بفرست. فردا خبر خوبی بهت می‌رسه. پس فردا مال زیادی به دست میاری. شک نکن. از ته دلت دعا کن و بفرست.

... الآن که تو این سوره رو خوندی، ثواب یک حج مقبول رو بردی. پس برای هرکس که برات عزیزه این رو بفرست و بقیه رو توی این ثواب شریک کن.

... بچه ها یک ختم صلوات گرفتیم، نفری هزارتا صلوات واسه خشنودی امام زمان. برای ده نفر دیگه این پیام رو بفرست. قطع کننده زنجیره نباش. دل امام زمان رو نشکن! اگر نمی‌خوای بفرستی خبر بده که من مدیون نشم.

.... یک عده آدم کوردل می‌خوان ما رو از ارزشهای دینی‌مون دور کنن. محکم بگو «یا علی» و این پیام رو اون‌قدر منتشر کن که به دست خودشون برسه و بفهمن که هیچ کاری نمی‌تونن بکنن !»

شاید برای شما هم مشابه این پیام‌ها فرستاده شده باشد. شما چه عکس‌العملی نشان داده‌اید؟ خیلی از ما، همین که صحبت از مسائل دینی می‌شود، نمی‌توانیم دست رد به سینه‌ی کسی بزنیم. همین که نام مبارک یکی از ائمه را ببینیم، به حرمت ایشان هم که شده باشد، کاری را که برایمان هزینه و وقت چندانی نمی‌برد، انجام می‌دهیم، حتی اگر به آن باور نداشته باشیم.

امّا آیا واقعاً فایده‌ای پشت ارسال این پیام‌ها هست؟ آیا ما واقعاً با این کار، خدمتی به دین می‌کنیم و اجری می‌بریم؟ کمی دقیق نگاه کنیم. ما از دریافت این پیام‌ها، چه چیزی به دست می‌آوریم؟ معرفت جدیدی به ما می‌دهد یا حداقل تأثیری در قلب ما ایجاد می‌کند؟ مسلماً جواب منفی است. پس ارسال آن برای دیگران هم به همین صورت است.

شاید به نظر بعضی‌هایمان کار بی‌ضرری باشد. پس بیاییم کمی از دورتر نگاه کنیم؛ اگر از چشم یک غیرمسلمان به متن این پیام‌ها دقت کنیم، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که «چرا در ازای ارسال این مطلب باید خبر خوبی به کسی برسد؟ چرا نگاهی بدون تأمل و سرسری انداختن به یک سوره، ثواب حج مقبول دارد؟ چرا اگر کسی این پیام را ارسال نکند، دل حضرت مهدی – نعوذبالله – شکسته می‌شود!؟»

علاوه بر این، درک همه‌ی افراد از مسائل دینی یکسان نیست؛ اگر فردی از راهی که در این پیام‌ها به او ارائه شده، به حاجتش دست پیدا نکند، ممکن است ناامیدی و سستی‌ در ایمان او ایجاد شود. چون او این اجابت نشدن را به‌پای دین می‌گذارد، نه مسیری که رفته‌ است. پس نشر این پیام‌ها گاهی می‌تواند عملاً بازی با عقاید افرادی باشد که هنوز به درک عمیقی از دین نرسیده‌اند.

این پیام‌ها بدون هیچ پشتوانه‌ی منطقی دینی، در بعد گسترده‌ای منتشر می‌شوند و بزرگ‌ترین آسیب آن «سطحی و بی منطق جلوه دادن دین» است. دین ما، که دین عقل و خرد است، در حد یک شیوه‌نامه‌ی خرافاتی نزول پیدا می‌کند.

«از انتشار پیام‌هایی که دین ما را، سست و سطحی نشان می‌دهد، خودداری کنیم.»

خدایا ما را به دینمان بصیر کن... .

چشم جهان بین

حافظ نوشت:

نبیند چشم نابینا خصوص اسرار پنهانی..

 

۹۴/۰۴/۲۰
الـ ه ـام 8

رمضان

سطرهای سفید

نظرات  (۶)

میدونید
عمیقن معتقدم که پیام هایی با محتوای مذهبی یا به تعبیر بهتر معنوی حتمن و حتمن باید نویسنده ی خاصی داشته باشن که برای مخاطب خاصی نوشته باشدشون.
در غیر این صورت هرگز ایجاد الفت نمیکنن.
مثلن من الان برای شما یا یه سری واژه و یه لحن خاص کامنت میذارم. در حالیکه شاید برای دوست صمیمی م طور دیگه
و برای یک نامحرم به شیوه ی دیگه
مسلمن کارکرد و مخاطب در محتوا تاثیر داره
لذا مخاطب انبوه داشتن بی معنی ه کاملن
پاسخ:
دقیقاً همینطوره... موافقم.
به نیتِ مخاطب مشخص...

توضیح واضحات:

آن شعر سنایی را فقط برای این نوشتم که شعری آورده باشم که تعبیر حافظ عزیز ما را هم داشته باشد. همان "چشم نابینا".

پاسخ:
بله...
حافظ جان...

عجب نبود گر از قرآن نصیبت نیست جز نقشی/که از خورشید جز گرمی نبیند چشم نابینا(از حضرت سنایی)

پاسخ:
چشم نابینا...
بد نبود. خوب بود. طرفدارشم.
پاسخ:
ممنون
۲۱ تیر ۹۴ ، ۱۶:۱۶ کمی خلوت گزیده!
سلام خواهر جان.طاعاتت قبول.
اتفاقا سالها پیش بنده یک پستی گذاشته بودم در این باب و در اونجا با زبان شوخی و جدی کلی فحش نثار کرده بودم.
اگرچه معتقدم اینجور پیامک ها دو دسته اند:
1.پیامک هایی حاوی یک پیش بینی یا یک اتصال با عالم بالا یا انذار از تکرار نکردن کار مطلوب بصورت وجوب و دین و...است.
2.پیامک هایی که صرفا تبلیغ است برای انجام یک کار خیر یا مثلا یک حدیثی آیه ای چیزی است که حاوی موارد مشکل دار شماره ی 1 نیست و در خودش الگوریتم انتشار خودش را دارد: به 5 نفر ارسال کن.

از نظر من دسته ی اول شدیدا منحوس و مشکل دارند. اما دسته ی دوم، هیچ موردی ندارند و یک کار ارزشی است،(اگر چه ارزش بالایی نداشته باشد)
پاسخ:
سلام برشما
من با هر دو دسته مخالفم
توضیح دادم علتش رو توی متن
هرکس نظری داره خب.
۲۰ تیر ۹۴ ، ۱۳:۳۸ تبارک منصوری
خیلی وقت پیش پیرامون این پیامها با دوستانم داشتم صحبت میکردم که اینها خرافه پراکنی است و داره چهره ی اعتقادات ما رو بد جلوه میده و دوستان هم متفق القول شدند که درسته و اطمینان داشتند که با ارسال کردن و یا نکردن این پیامها هیچ اتفاق خاصی براشون نمی یوفته اما باز هم شاهد ارسال مجدد این پیامها از طرف اونها بودم!
بنظرم عشقی که ما به اهل بیت داریم و حسابی که از این عزیزان می بریم باعث میشه واکنش نشون بدیم به این پیامها حتی اگر غلط بودنش بر ما محرز بشه اما این قسم دادنهای خیلی سنگین و شیوه ی بردن نام اهل بیت به خوبی دست روی نقطه ضعف ما میگذاره و شخص با اینکه میدونه هیچ اتفاقی نمیوفته ما اون جمله ها و کلمات اثر روانی خودشون رو گذاشتند و احساس بر عقل پیروز میشه..
اون دسته از پیامهایی هم که حاوی ختم صلوات و سلام دادن  به امام حسین و حضرت ابوالفضل(ع) هستند هم خود من تا همین چند وقت پیش بخاطر محتوای اونها سعی میکردم به دیگران ارسال کنم. اما بعدش دیدم خیلی ها به اون اهمیت نمیدن و ساده میگذرن یه وقتایی هم توی گروههای دوستانه مابین پیامهای کپی پیست شده لطیفه و طنز حتی! فو وارد میشن و این نشون دهنده کم اهمیت بودن اون در نظر خواننده است..خیلی ها بدون اینکه بخوننش دوباره فورواردش میکنن و این بنظرم از ارزش و  اهمیتش کم می کنه..
 قشنگی کار تا اونجاییه که شخص مجبور به ارسال مجددش نشه بخاطر بازی روانی با کلماتی از قبیل" ببینم تا امشب چند نفر به امام حسین سلام میدن یا اگه دل داری کپی کن و عشقتو به امام نشون بده" و از این دست جملات...
کاش این حساب بردنها تو جاهای دیگه خودشو نشون میداد! :)

پاسخ:
دقیقاً. کاش این حساب بردنها تو جاهای دیگه نمود داشت...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">